Sexistiska dumma facebookgrupper

Jag måste bara få ur mig det här.

Alla dessa grupper på facebook som ska vara roliga och skämtsamma som heter saker i stil med "Kvinnor kan, fast inte lika bra", "Woman joining groups? Get back in the kitchen", "Vad ful du är! Är du feminist?", "Den pinsamma tystnaden som uppstår när en kvinna inte väljer strykjärnet i monopol...", "Why is alice in wonderland, she should be in the FUCKING KITCHEN", "Apple will be releasing a new gadget for women... It's called the iRon" osv.

De är inte roliga, de har aldrig varit roliga och de kommer aldrig att vara roliga. Folk som går med i såna där grupper tar det dock nog oftast väldigt oseriöst, men jag tycker inte det är något att skämta om. Spelar ingen roll om det är grupper som anspeglar på att killar är sämre eller om tjejer är sämre, men när jag tänker efter har jag inte sett en grupp som har samma sorts sexistiska innebörd mot killar som mot tjejer. Det är för att det inte är något som man ofta brukar skämta om. Sexistiska skämt där kvinnorna är de som får ta smällen är däremot mycket vanligt.
Varje gång jag ser någon gå med i en sån här grupp blir jag sur. Förstår inte folk att sånt här inte är roligt? Att mycket av det man skämtar om egentligen är lite sant? Att det finns så jäkla många smyg-mansgrisar (för det är flest killar som går med i sexistiska grupper) som faktiskt inte alls driver på riktigt när de går med i en grupp som säger att kvinnor borde vara i köket? Att det är direkt ihopkopplat med den negativa synen på speciellt tjejer som faktiskt finns i dagens samhälle?
Usch. Det värsta är när tjejer går med i sexistiska grupper mot tjejer. Vad får de ut av det? Typ: "Kolla vilken cool, skön och avslappnad tjej jag är som inte tar sexistiska skämt på allvar!" Nej, inte cool, skön och avslappnad, bara korkad. Genom att gå med i sådana grupper som tjej trycker man ner på tjejer och därmed sig själv, det spelar ingen roll om de går med i den "på skämt", för som sagt: Det är INTE roligt.

Sexistiska skämt borde inte få finnas, för de göder och håller fast vid den gamla tron på att kvinnor faktiskt skulle vara sämre än män. Det må vara ett skämt, men genom att de sexistiska orden ändå yttras håller man sexismen vid liv.
Vi kan inte hålla på att skämta om att det ena könet är sämre än det andra, för skämt är ofta bara ett stenkast ifrån vad skämtarn faktiskt egentligen tycker och ofta är skämtet t.o.m samma sak som skämtarn egentligen tycker.

SÅ. För att sammanfatta:
Sexistiska skämt är inte roliga, har aldrig varit roliga och kommer aldrig att vara roliga.
Dags att sluta trycka ner på varandra och sluta se kön och bara människor.
Killar och tjejer är lika fina och underbara!
Jag hatar sexistiska skämt och sexistiska facebookgrupper och sexism i allmänhet.
Och förresten! Att vara feminist är inte samma sak som att vara manshatare eller att man känner att kvinnor borde ha mer makt än män eller om att vara "ful och inte kunna få någon kille". Det handlar om att man tror på jämställdhet mellan könen. Att vi alla ska ha samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter, oberoende på kön. Att få bort alla fördomar och könsroller. Att vi alla är lika bra. Men det var inte det jag skrev om innan kom jag på... Så... Ja... Det får jag väl få ur mig någon annan gång.

Godnatt nu, du underliga värld med alla dessa olika åsikter och tankesätt.

Kommentarer
Postat av: Joel

"Förstår inte folk att sånt här inte är roligt?"

Kan ju finnas vissa som gör eller hur?

2010-04-18 @ 21:44:05
Postat av: josse

men den här bloggen är ju utifrån mig och JAG förstår inte hur folk kan tycka sånt är roligt och jag förklarar också hur jag menar med den där frågan i inlägget. det är en ganska teoretisk fråga, lille plutt.

2010-04-18 @ 22:07:32
URL: http://jossesomtalar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0