Att vara tjej

Att kasta som en tjej = att kasta dåligt.
"Don't be such a pussy" = var inte så mesig
Var inte en sån typisk tjej = var inte så jobbig/gnällig/fånig

Jag brukar ofta få höra att jag är grabbig och för några dagar sedan fick jag återigen höra att jag inte var som en tjej. Jag frågade då om det var positivt eller negativt och fick då höra att det var positivt.
Idag tog jag upp detta med två tjejkompisar och de sa då också att det var ju bara bra att jag blivit kallad grabbig. Jag vet även väldigt många andra tjejer som också tar att vara grabbig som något positivt. JAG har alltid ansett tjejig som dåligt och grabbig som bra också! Jag kommer ihåg för några år sedan då jag och jojo var helt besatta av att inte vara tjejiga! Med tjejig menar jag såklart något negativt, någon gnällig, någon fånig, någon feg, svag osv.
Det är detta jag har funderat på och blivit arg över!
Idag är det mycket snack om att "killar klankar ner på tjejer" och de må vara sant i vissa fall, men i väldigt många andra fall är det vi tjejer som står för nedklankandet. Det gör mig rädd att vi tjejer anser att vara tjejig som något negativt. Är det negativt att vara oss själva? För i grund och botten ÄR vi ju tjejiga för vi ÄR tjejer! Så enkelt är det.
Det har i alla tider ansetts sämre att vara tjej. Om vi tar Yin och Yang som exempel. Där betyder Yang det aktiva, det ljusa, det positiva och förstås mannen. Yin står däremot för det mörka, det ondskefulla, allt negativt och, HÖR OCH HÄPNA, kvinnan! Didn't see that one comming! Betydelsen av dem skrevs för vääldigt länge sedan och jag vill gärna tro att vi faktiskt har kommit så pass långt att vi inte tänker så längre, men uppenbarligen har vi ju inte det.
Det är fan inte konstigt att det är dubbelt så många tjejer än killar som har dåligt sjävfötroende. Vi har inte bara en dålig självbild av oss själva, vi har en dålig bild av hela vårt eget kön. Det är jävligt svårt att tycka om sig själv när man hela tiden, subtilt såklart, får höra att killar bara till naturen är lite bättre.
Jag tycker att det är hemskt att vi inte hyllar vårt kön mer! För även om vi gillar att tro att vi i Sverige lever jämställldt så gör vi inte det, tyvärr. Vi lever bara i ett mer jämställdt samhälle, det är allt. Ja, arbetsvillkoren är på god väg att bli helt jämställda och det är inte längre ovanligt att killar tar ut hela sin pappaledighet osv... Men det negativa dömandet av kvinnor i allmännhet finns kvar.
En sak som jag kom på mig själv att göra dock, när jag fick höra att jag inte var som en tjej senaste gången, var att automatiskt bli sur. Jag kände inget litet pirr av stolthet över att jag var mer som en kille, ingen glädje över att jag lyckats med något bra, som jag har gjort förut. Nej. Jag tog nästan lite illa upp. För jag vill vara en tjej och jag är en tjej, det mest naturliga är väl att jag ska vara tjejig då. För att vara tjejig är inte något negativt. Det är precis lika awesome att vara tjejig som det är att vara grabbig. För jag är bra och du är bra och alla är bra.
Oj. Det här blev jättelångt nu men det behövde skrivas.
Och jag har länkat denna spityfy-länk en gång förut, men den är så bra att det tål att upprepas:
Emil Jensen – Grå Tinningarnas Charm

För att komma till min poäng!
Från och med nu ska den sanna betydelsen framföras:
Att vara tjejig = Att vara underbar

Kliché-Josse slår till igen!
Tack och adjö!

Kommentarer
Postat av: mjöl

varför sätta sig i könsliga bojor :P du är dig själv, det är bättre än vad många andra är

2010-03-17 @ 08:51:52
URL: http://crepes.blogg.se/
Postat av: Jenny

alltså, jag älskar dig! nej, men, sjukt bra sagt :) herregud vad jag håller med. bara för man tar för sig, äter mycket mat, räcker upp handen i klassrummet väldigt ofta, skrattar och pratar högt, vågar bjuda på sig själv, snackar sex med andra, är man grabbig då? Nej, absolut inte. Jag är ju för sjutton bara mig själv, en mycket glad tjej som är stolt för det!

2010-03-21 @ 22:01:45
URL: http://jennyringdahl.blogspot.com
Postat av: Jenny

Jag precis! :) Ibland känner jag mig ensammast i världen eftersom ingen annan än jag verkar bry sig så mycket. Men så upptäcker man bloggar som dina och blir otroligt mycket gladare! Det är faktiskt viktigt. Och om inte tjejerna ändrar sig så kommer definitivt inte killarna göra det heller. Jag tolererar inte något sådant överhuvudtaget. Jag är också den som blir sur om jag kallas "killig" eller "manlig". Din blogg är superbra! Älskar när man skriver vad man tycker. :)

2010-03-22 @ 22:00:14
URL: http://jennyringdahl.blogspot.com
Postat av: Jenny

sv: Det känns otroligt bra :) Ja precis, jag slutar aldrig hoppas på att folk ska börja fatta! Det sånna som vi åtminstone kan göra är ju att få dom runt omkring oss att förstå. :) Och det är ju bättre än att inget händer. Ha det så bra du också :) och stå på dig. Det behövs fler som oss ;)

2010-03-24 @ 16:43:15
URL: http://jennyringdahl.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0