Rationalisering

Planen för kvällen var ju egentligen att plugga till NaturB-provet jag ska ha imorn. Men så blev icke fallet.
Varför inte då?

Jo, det ska ni minsann få väldigt rättfärdigade och konkreta svar på:

Först och främst: Motivationsbrist. Vi ska ju ändå gå kursen i ett helt år. Om jag failar totalt på detta prov har jag ju alltid fler chanser på mig till grymt betyg, om jag nu väljer att satsa på det i den avlägsna framtiden. Plus att boken inte är inom räckhåll just nu. Jobbigt läge. Dessutom vet jag jättemånga andra som har tappat motivationen för att plugga och allt känns alltid mindre jobbigt om man är flera om det. Dvs, om ingen annan pluggar behöver jag inte känna mig dålig för att jag inte pluggar. Vi är alla lika dåliga. Woho! Sen tror jag att jag kan det mesta. Jag borde åtminstone hamna på ett VG på provet. Tror jag. Sen känner jag mer ångest över uppgifter och prov som jag borde gjort eller borde tänka mer på, där jag kan mindre än till detta prov. Då försvinner liksom motivationen för pluggandet inför detta prov, samtidigt som jag inte gör någon av de andra sakerna jag skjutit upp/missat/smitit undan ifrån osv. Och den sista anledningen: Nu känns det för sent för att börja plugga... Klockan är ju typ tjugo i tolv! Jag hade min chans och jag sumpade den. Kanske orkar skumma igenom några frågor för att upptäcka hur lost jag är eller något, men allt förutom det är det för sent för att börja med. Väldigt logiskt och hållbart tänkande.






(Och juste. En till anledning: För att ha tid till egofotning. Kvalité tid med sig själv är viktigt. Eller nåt.)

Fred ut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0