Tänk OM!

Orden "tänk" och "om" i följd kan innebära två olika saker:

  1. Ett ovisst påstående, nästan som en fråga, om hur något kommer bli/har varit/är. Om:et är i detta fall en synonym till "ifall". Detta påstående kan t.ex. forma sig i finurliga små funderingar eller som framtidsvisioner, men enligt min erfarenhet är detta påståendet oftast negativt eller en katastrofsituation i form av orostankar. T.ex:

    "Tänk om jag missförstod alla frågor på provet"

    "Tänk om jag kommer göra bort mig imorn på föredraget"

    "Tänk om den är arg på mig".

  2. En uppmaning till någon som tänker helt fel. Att man säger att, nädu, nu får du minsann tänka annorlunda! Vänd din tanke till det motsatta! Som "vänd om" fast i tankegångar. T.ex:

    " - Tänk om jag missförstod alla frågor på provet.
      - Varför skulle du gjort det? TÄNK OM istället!"

    " - Tänk om jag kommer göra bort mig imorn på föredraget.
      - Nej, TÄNK OM!"

    " - Tänk om den är arg på mig...
      - Men förfasiken, TÄNK OM nu då!"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0