Mer konstruktiva tag än gnällig hjälplöshet.

OKEY. Nu äre serious stuff på g här.
Due to my (hur fan säger man det på svenska..?) senaste inlägg kände jag att jag behövde göra något aktivt åt att jag ibland får sådana downers. Därav ska jag nu göra en lista över saker som jag ska sluta göra.
  1. Sluta läsa min gamla dagbok.
    Seriöst. Det gör mig bara ledsen at worst och ältande som minst.
  2. Sluta fördriva min tid genom att göra saker som bara får mig att känna som att jag slösar bort min tid.
    T.ex. SLUTA TITTA PÅ STRÖPROGRAM PÅ TV! Faktiskt ett stort problem i mitt liv. Fastnar jättelätt vid TV:n fastän jag hatar programmet jag tittar på. Detta ger också bara onödig ångest då jag inte får ut något av tittandet.
  3. Sluta vara inne så mycket på facebook.
    Mest för att jag har en tendens att jämföra mitt "facebook-liv" med andras "facebook-liv" och alltid se mitt liv som det sämre och känna mig som en no-lifer och misslyckad som person = INTE BRA. Dessutom är detta också en förlängning av punkt 2.
  4. Sluta äta massa onyttigheter.
    Har faktiskt redan börjat med den punkten. So far, so good. Detta ger mig också bara onödig ångest efteråt för att jag vet att jag egentligen inte behövde äta chipsen, chokladen, glassen osv.
  5. Sluta ifrågasätta det som känns bra.
    Det känns ju bra av en anledning. Bara så enkelt. Låt det vara så enkelt.
  6. Att en gång för alla släppa det faktum att jag har mått väldigt dåligt förut.
    Ja, det var väl tråkigt att mycket av min tid har tillbringats i ångest. Ja, jag kan fortfarande ibland bli ledsen. Men jag kan ju nu också känna djupgående glädje och lycka på ett annat sätt. (Kom ihåg: Lycka är stunder.) Så dags att släppa ältandet över att jag mådde dåligt.
  7. SLUTA boka in för mycket saker.
    Jag måste lära mig att jag inte är en misslyckad person för att jag sitter hemma. Valfritt eller inte.
  8. Sluta fastna i tankefällor.
    Såsom Övergeneraliseringen om ifall jag en dag inte gör något vettigt då drar slutsatsen att jag aldrig gör något vettigt och då blir ledsen, trots att jag dagen innan hade fullspäckat schema.
  9. Sluta ifrågasätta mina talanger.
    T.ex. i musikalen, sången och i skolan.
  10. Släppa allt gammalt i mitt liv som jag inte gör för min glädjes skull och som inte får mig att må bra.
    T.ex. sluta sätta mig själv i situationer som jag egentligen inte vill vara i längre, släppa händelser som fortfarande påverkar mig negativt efter så lång tid, osv.
Okey jag slutar här for now med förslag på konstruktiva saker att göra istället:
  1. STÄDA.
    Inte så kul, men definitivt bra tidsfördriv.
  2. PLUGGA.
    Vad för bättre ursäkt finns det att inte titta på skit-tv?
  3. Bara logga in på facebook för att se om jag fått någon notification.
    Om icke. Logga då genast ut. UTAN att titta på andras händelser.
  4. Läsa någon bra bok.
  5. Vad hände med att jag gillade att skriva noveller? Börja mer med det.
  6. Spela gitarr/keyboard och sjunga ännu mer.
  7. Fortsätta att bara umgås med människor som gör mig glad.
  8. Börja träna.
    Känns som en bra bot mot rastlösheten som jag lider av.
  9. Kanske engagera mig ännu mer inom åsikter som är viktiga för mig.
    T.ex. feminism, queer, osv.
  10. Så fort jag börjar övergenalisera mitt liv i negativa toner, ifrågasätt då mig själv och påminn mig själv om vad jag blir glad av istället.
    T.ex. genom att läsa DETTA INLÄGG som jag skrev för ett tag sen.

Slutar helt och hållet med listorna för idag(inatt?) där.

Godnatt, från en mer lättad tös.

Kommentarer
Postat av: Cilipili

You go girl! Det är sånt här du bör du skriva om! :) det är ju den här Josse jag känner :D Glad för att hon har fina vänner (höhö egoboost här), skitduktig på sjungapluggatycka osv, vad du än tar dig för! :) Sjukt skön tjej o underbar vän, glöm inte det <3

2011-10-04 @ 19:08:45
URL: http://prill.blogg.se/
Postat av: josefine

men hjärtat! du är för fin, min grymma vän! massa pussar och kramar!

2011-10-05 @ 03:30:18
URL: http://jossesomtalar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0