Sex and the city, vart är queer-tänket?

Ska äntligen få sätta mina tankar om heteronormativiteten i Sex and the city och seriens oförstående av de som inte passar in i ramen hetero eller homo på papper på genusvetenskapen! (love it!)
Har stört mig på detta ända sen Charlotte säger "I'm very into labels: gay - straight. Pick a side and stay there" och då Carrie säger att hon inte ens tror att bisexualitet existerar.....
Så... jag finns inte alltså....? Men YAY gullegummzzzz love u för att du förklarar saker och ting så att jag ska komma ur min "förvirrade" sexualitet och äntligen bara välja en sida. För inte kan jag väl gilla BÅDE killar och tjejer? Sånt är ju bara tokerier.......

Asså.
Älskar ju serien.
Men minus dessa tre avsnitt:
  1. Det där dialogen om bisexualitet utspelade sig i då Carrie dejtade en kille som varit tillsammans med både tjejer och killar.
  2. Det där Samantha blir tillsammans med en tjej och de andra säger saker som "she just ran out of men" som förklaring till varför hon blev det (ifrågasättande av att tjejer kan intressera sig för tjejer på det viset samtidigt som de aldrig ifrågasatt deras bögkompisar) samt inte säger att hon är bi utan direkt försöker passa in henne i någon av mallarna homosexuell eller heterosexuell genom att prata om henne som först straight och sedan lesbisk med att beskriva det som att "poff!" så blev hon lesbisk.
  3. Det där tjejerna pratar om o-omskurna män som om de var det mest onaturliga och äckliga på jordens yta när det ju är mer "naturligt" än att vara omskuren. Detta har inget med heteronormen att göra. Men fortfarande en annan irriterande norm i USA.
Älskar förresten att jag skrivit mer här än i min text änsålänge hehe. Men men, skönare skrivformer här på bloggen än i allvarlig textanalys så totally worth it.
Godnatt.

Kommentarer
Postat av: Cilipili

Jag såg något avsnitt av satc igår på tv där någon av tjejerna dejtade en straight kille som hade "massa bra" gayegenskaper. Han var tex intresserad av antika möbler, inredning och kläddesigners.

Och han blev typ helt hatad för att det kändes så konstigt att först hångla med honom varpå han pratade om sina bordsdukar!



Har ingen riktig poäng tror jag... Kände ba att det avsnittet passade in på det du skrev :DD PUSS!!

2011-09-29 @ 10:28:39
URL: http://prill.blogg.se/
Postat av: josefine

haha, ja JUSTE! det avsnittet brister i queertänket det med! bra exempel, min vän! :D

finns även ett avsnitt där tjejerna säger att man som kvinna inte kan vara kompis med någon som är lesbisk... också jävla bra budskap där!

som sagt, sex and the city är askul men ibland blir jag frustrerad på deras upprätthållande av stereotyper, fördomar och oförstående mot folk som inte beter sig efter dessa fördomar och stereotyper. dvs. de som inte lever efter den heterosexuellanormativiteten (fancy ord där hehe)

puss!

2011-09-29 @ 12:37:45
URL: http://jossesomtalar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0