Om att tro att andra har det bättre

En gång sa en tjej i min genusklass att jag alltid verkade göra så mycket saker. Hon sa det nästan lite som att hon var avundsjuk och sen sa hon att hon inte brukade göra så värst mycket själv.
Blev så himla förvirrad och överraskad när hon sa det. Dels för att jag inte tycker att jag gör särskilt mycket. Men mest för att det kändes så komiskt. Jag som hade varit lite avis på hennes liv och fått uppfattningen av att hon gjorde roliga saker hela tiden och så gick hon och tänkte detsamma om mig.
Har dessutom efter det varit med om liknande saker med andra personer också.
Och det får mig att tänka. Att detta kanske är en grej som många av oss gör. Vi tror hela tiden att andra har det så mycket bättre, roligare, coolare, mer händelsefullt liv än vad vi själva har. Att vi jämför våra liv med andras liv och ofta bara väljer att se och uppfatta det livet som bättre än vårt eget. Speciellt detta med hetsen på att man alltid ska hitta på så mycket saker osv och alltid tror att alla andra gör så mycket mer. Eller så är det hela den här Facebook-kulturen och bloggvärlden som gör att människor bara visar upp den sidan som de vill att omvärlden ska se och därav ger en skev bild av deras verklighet. Det finns ju liksom mycket som jag inte skriver här i bloggen som nog skulle ge en mycket bredare bild av mig, t.ex. Och jag skulle inte uppdatera min status på Facebook för att säga att jag bara varit hemma ensam och käkat onyttigheter en fredagskväll, för även om jag inte skäms för det så är det inte den bilden av mig själv som jag främst vill dela med mig av till alla jag är vän ned på Facebook.
Äh jag vet inte riktigt vart jag vill komma. Tycker bara det är synd att det verkar vara så många, bland annat jag, som bara jämför sig med andra och tror att alla har ett mycket roligare liv än de själva. När de man jämför sig med, i själva verket, ofta sitter och jämför sig de med och kanske rent ut av avundas ditt liv.
Gräset har ju en tendens att vara grönare på andra sidan, men vi borde bara ta tillvara på och vara nöjda över våra egna liv istället för att jämföra oss. Och inse att man inte är ensam om att tro att man är ensam om sin improduktivitet. Jag är inget bra exempel jag själv, men vi borde försöka åtminstone.

Kommentarer
Postat av: mathilda

väldigt väldigt sant! Det finns ju faktiskt oändligt med grejer som vi kan tänka på som vi INTE gör eller inte har. Men vad får man ut av det? bättre att tänka på kul grejer liksom! "männskan är av klagan böjd(?), aldrig blir hon riktigt nöjd!" hahaa

2012-01-16 @ 17:16:31
Postat av: josse

hahaha, exakt! den låten har så många plan av djuphet!

2012-01-17 @ 04:47:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0