Jämställdhet, homosexualitet, medier och sånt

Blir så trött på att det är så mycket dudes överallt i medier.
Efter att ha tittat på alla avsnitt av en jätterolig serieföljd på youtube som hette "That's gay" och faktiskt tyckt att det är bra att frontkillen har lyft upp homosexuellas röster och ibland har han varit sjukt klockren i hur media framställer homosexuella. Men en grej som stör mig dock är att den heter "That's gay" när det seriöst typ bara handlade om bögar. Vissa grejer handlade om tjejer, visst, men det var bara ETT av ett 20-30-tal 3 minuters långa klipp som tog upp enbart den lesbiska rösten medan många enbart handlade om gay guys. Sånt gör mig irriterad.
Blir också trött på det faktum att det inom komedins värld är så sjukt mycket dudes. Och i alla serier överhuvudtaget. Och då räknas inte Sex and the city (alltså SATC) och dylika program som inte handlar om dudes för, jag älskar SATC, men hela dessa kvinnors tillvaro kretsar kring killar. Det är nästan uteslutande det dom pratar om. Därav så handlar ju den serien också om män. Och alla de serierna som bara har tjejer med som bifigurer relaterade till deras manliga huvudroller (*host*twoandahalfmen*host*) handlar inte heller om tjejer jö. De är bara med som en accessoar. Och aaajfhvja kan fortsätta massa men blir irriterad as I write.
Orkar inte att kvinnor inte är särkilt representerade i dagens samhälle. Men det märks inte så ofta, för mannen är ju normen och därför så kanske man inte tänker på att det ska komma en serie på ettan som heter "Riktiga män" med fyra manliga komiker i spetsen, när det aldrig förekommit någon liknande grej för kvinnliga komiker. Eller att Magnus Betnér kan komma undan med sarkistiska, dryga, högljudda och provocerande skämt om jämställdhet, men kvinnor som rör ämnet med inte ens en uns av hans otaktiska diskussionssätt blir kallade för trista, bittra, gnälliga feminister som bara inte kan nöja sig med det grymma jämställda samhälle som vi har. De blir inte heller tagna lika seriöst.
Eller i politiken. Asså. Det känns typ som ett skämt hur svårt det är för att kvinnor att få en seriös uppsyn i politiken. Men det är bara den bittra bajsiga sanningen. Och vi i Sverige som ändå vill kalla oss själva för ett öppet och jämställt land kan ju verkligen ställa oss frågan varför vi inte har fler öppet homo och fler kvinnor i makten? Trakasserierna av FI tycker jag visar på att politiken idag fortfarande inte pallar trycket av att starka, normbrytande kvinnor, varav åtminstone en var öppet homosexuell, ska kunna påverka hur vårt land styrs. Där kan man ju verkligen också fråga sig; vad är det som är skrämmande med fler kvinnor i makten?
"That's gay" tog också upp det faktum att USA hade en öppet homosexuell man som skulle "run for president" (oj vad jag inte kan översätta det) för rebulikanerna som i grund och botten står för konservatism och homofobi, emot abort osv osv. Hade ingen aning om det och det låter skitbra tycker jag att han kunde komma in och skaka om de gamla tankarna. Dock har han inte fått vara med i någon partidebatt... För att han var gay...?! Helt SERIÖST VA?!
SEN min sista grej jag har att säga här, när jag egentligen borde sova men whatever är man arbetslös så är man, är att: tänk om det hade varit en mörkhyad, muslimsk, lesbisk kvinna istället för en homosexuell vit medelåldersman. Går knappt och föreställa sig att det skulle kunna hända? Att bryta mot en norm i den heterosexuella, medelålders vita mannen-normen går väl an, men att bryta mot ALLA? Skulle inte tro det.
Och tänk i Sverige. Om vi för en gångs skull inte skulle tracka ner så jävla mycket på kvinnliga politiker. För tanken på att ens en kvinna kan bli statsminister känns inte stor. Ännu mindre en kvinna som dessutom tillhör en minoritet, såsom lesbisk, mörkhyad, muslim, handlikappad osv.
Sen önskar bara att lesbiska kvinnors kärlek (eller bis för den delen) skulle tas mer seriöst, för just nu så ses lesbiska antingen som sexobjekt och enbart för mannens njutning eller så ses dom som butchiga, okvinnliga bestar. Typ. Skulle vara trevligt att som bisexuell inte få kommentaren "vad hett" efter att man sagt det till någon dude. Liksom homosexualitet är okej så länge heterokillar tänder på det. Samt att bögar inte skulle ses som en fashion-guru-accessoar för tjejer, utan att de också faktiskt skulle respekteras. Och att inte ord som "gay", "bög", "pussy" osv skulle användas som skällsord. Och att folk skulle sluta säga "no homo". Usch på det. Dumma samhälle.



Kommentarer
Postat av: En som också funderar

Hej!



Här sitter jag och läser ditt blogginlägg och jag känner igen mitt tänkande i ditt tänkande! Jag har också bl.a. tänkt på varför kvinnor är underrepresenterade i nästan allting och nästan göms undan. Men saken är den att vad väntar vi på? Varför gör vi inget åt saken? Väntar vi på att männen ska låta oss komma fram? Och varför bryr sig de flesta kvinnor så mycket om vad män tycker?

Och so what att den där frontkillen i "That's gay" bara tar upp den lesbiska rösten en enda gång? Jag säger: om han inte gör det så kan väl du göra det! Du kan ta upp den lesbiska rösten! :) Jag ser att du har viljan, men har du modet? YOU GO GIRL :)

2012-01-17 @ 15:03:34
Postat av: En som också funderar

Hej!



Här sitter jag och läser ditt blogginlägg och jag känner igen mitt tänkande i ditt tänkande! Jag har också bl.a. tänkt på varför kvinnor är underrepresenterade i nästan allting och nästan göms undan. Men saken är den att vad väntar vi på? Varför gör vi inget åt saken? Väntar vi på att männen ska låta oss komma fram? Och varför bryr sig de flesta kvinnor så mycket om vad män tycker?

Och so what att den där frontkillen i "That's gay" bara tar upp den lesbiska rösten en enda gång? Jag säger: om han inte gör det så kan väl du göra det! Du kan ta upp den lesbiska rösten! :) Jag ser att du har viljan, men har du modet? YOU GO GIRL :)

2012-01-17 @ 15:23:49
Postat av: josse

Jag förstår vad du menar, men jag ser ändå en problematik i att du fokuserar på att jag själv måste börja ta ansvar för att jag är underrepresenterad och börja ta mer plats. För jag förstår att du nog bara vill pusha mig, och det är jättebra, men varför är det mitt ansvar att se till att kvinnor får ta mer plats? Eller någon annan enskild kvinnas ansvar för den delen? När nästan hela reklamindustrin och mediaindustrin helt ägs av män så varför är det inte männens ansvar att se till att anställa fler kvinnor? Eller om bögar nu har mer att säga till om, så varför inte hjälpa de lesbiska att bli hörda? Tror din syn på det hela är supervanlig men tror att den skapar en sorts skuldsättande på kvinnor, lite att vi får skylla oss själva att vi inte syns så mycket i media, vi måste ju bara ta för oss mer. Vilket är en konstig inställning också tycker jag. Jag tror att man kommer längre om man fokuserar och lyfter fram hur mycket män faktiskt ges och tillåts plats istället för att säga åt de avvikande att bara ta för sig lite mer. För det är svårare för kvinnor. Menar inte på ett tyck-synd-om-mig snack nu, utan bara fakta. Och kvinnor gör väl visst saker åt detta hela tiden, tycker jag (t.ex. det där med FI), men det hjälper inte. Det är väl det som är problemet. Och absolut att jag kan ta upp den lesbiska rösten, men min poäng är väl mest att visa på hur samhället idag är uppbyggt och det är sjukt svårt att som kvinna idag ta plats och synas och komma med åsikter i media och samtidigt tas seriöst. Som jag sa, att bryta mot en del av normen (i that's gay:s fall så är han vuxen, vit man men bög) är lättare än att bryta mot i mitt fall två normer (bi och kvinna). Tror att media behöver ändras först och göras medveten om att den också är starkt påverkad av socialt skapade normer innan det ens kommer gå för kvinnor att kunna ges mer plats. Det betyder inte att vi inte ska kämpa för den, tycker bara inte att det främst borde läggas på våra axlar att tillåtas att synas.

Och för att svara på din retoriska fråga om varför kvinnor bryr sig så mycket om vad män tycker: samhället är väl lite uppbyggt på det viset att kvinnor lär sig från en tidig ålder att manlig bekräftelse är den enda sanna bekräftelsen. Lite enkelt förklarat, heh. Men typ så, ja.

Tack för kommentaren :)

2012-01-17 @ 16:55:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0