Fördömande vs. förstående

Asså. Har ni tänkt på att många har så mycket principer hit och dit hela tiden? Och nu menar jag inte basic-principen som jag tror och hoppas att alla har: att inte skada någon medvetet. Eller typ "alla får göra som dom vill så länge dom inte skadar någon". Nä jag menar typ att folk har så bestämda principer på livet. På vad de tycker om människor. Hur man ska bete sig som människa. På vilka och vad som är bra och vilka och vad som är dåliga. Det behöver inte heller vara uppenbara saker som iaf jag direkt kopplar till. Typ rasism. Utan jag tänker mer på när folk liksom har bestämt sig för hur ett perfekt liv ser ut. Typ skaffa ett jobb, skaffa körkort, skaffa bil, skaffa en utbildning, skaffa lägenhet, skaffa partner, ha rätt stil. Osv. Med enda förklaringen till varför dom gör sådär är för att man ska göra så. Och när någon avviker eller inte följer alla kriterier så är det dåligt. Då är den inte smart. Och då känner vissa personer att de bara måste uttrycka sig om att den gör fel. Typ. Asså åh, jag har haft svårt att uttrycka mig hela dagen idag pga alkohol igår, men hoppas ni förstår hur jag menar.
Jag är också dömande på många sätt och det är vi ju alla som människor. Men just detta är en grej som verkligen stör mig. Just för att jag tycker att det är ett sån brist i vilja till att förstå andra människor och snabbt dömande. Liksom på hur man lever sitt liv och vad folk väljer att göra av sin tid osv.
Sen ska inte jag gå och fördömma folk som ser ned lätt på andra människor för antagligen så har de sina anledningar att tycka som dom gör på samma sätt som jag har mina anledningar till varför jag lätt kan leva mig in i en situation där man inte följer den här livs-mallen. Men jag får alltid lite ont i hjärtat när folk säger saker som "men varför skaffar hen sig inte bara ett jobb?!" till typ tonåringar som sitter hemma och spelar CoD eller tittar på serier osv. För jag tycker att man måste komma ihåg att tänka på bakomliggande orsaker till varför människor är som dom är. Tonåringen som sitter hemma och spelar CoD kanske inte mår bra och att spela är det enda hen får någon glädje utav. Eller så har hen sökt massa jobb men inte fått något och alltså tappat självförtroendet och gett upp. Osv. Så då kanske inte det mest produktiva är att slänga ur sig en halvdryg kommentar som fördömmer dess livsval. Istället borde vi bara vara snälla mot varandra. Och lyssna. Och FRÅGA. Att fråga är ju det bästa sättet att undvika missförstånd. Och sen så bara försöka acceptera, kanske hjälpa och inte fördömma. Vilket ju kan vara sjukt svårt ibland.
Typ när folk är emot feminism och är homofober och rasister... MEN även där så kan man alltid fråga exakt vad någon menar innan man börjar predika typ. För ofta så uttryckte de sig bara lite slarvligt och då kan man ju disskutera utan att fördömma och istället bara försöka förstå, för jag tror de flesta menar väl i det dom säger och tycker. Sen ska man ju inte bara hålla med i det folk säger om man inte tycker likadant, utan mer att man hör de dom säger och man förstår det dom menar, men man håller inte med.
Men om det verkligen skulle knalla upp någon till mig som börjar slänga ur sig massa sexistiska, homofobiska och rasistiska kommentarer och den verkligen menar exakt det den säger ja, då skulle jag bli arg och antagligen döma. Men även där måste man nog ha en sorts förståelse för att folk är födda i olika tidseror osv osv. Så det är ju liksom en sorts vägning av att inte generalisera och döma alla lika men ändå ifrågasätta dumma kommentarer. Dock tycker jag att sexism, homofobi och rasism skadar människor och därför så bryter ju det mot den policyn jag skrev i början av texten och då är det väl mer okej att döma, för då handlar det inte bara om deras egna livsval.
Så. Aa. Det gör mig lite ledsen när folk bara fördömmer andra som inte lever efter samma mall utan att försöka förstå andra människor.
Bara det jag ville säga. Jag tror vi måste försöka förstå mer!
Godnatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0